Vyhovieť zákazníckym požiadavkám meniacim sa veľkou rýchlosťou, prispôsobovať sa a riadiť svojich dodávateľov, vytvárať inovácie, byť produktívny a efektívny, poskytovať kvalitu, vytvárať podmienky pre udržateľnosť a rast, jednoducho byť agilný a LEAN je výzva pre každú organizáciu. Mnohí si myslia, že to dokázali, no je rozdiel robiť agilne a byť agilný. Pretože používať agilné praktiky neznamená aj myslieť agilne. Rovnako ako používať LEAN nástroje neznamená byť LEAN. Naučíme vás, ako to robiť správne.
Lean manažment
LEAN je filozofia, ktorá učí, ako systematicky identifikovať a realizovať malé zmeny v procesoch s cieľom zlepšiť ich výkonnosť, rýchlosť, efektívnosť, dostupnosť i kvalitu.
Zameriava sa na postupné zmeny. Nie na rýchle, invazívne zásahy do systémov. Postupným zdokonaľovaním tak vieme nasmerovať organizáciu na cestu kontinuálneho zlepšovania.
LEAN neprichádza s drahými riešeniami. Eliminuje náklady a prináša kapitál vo forme odstránenia plytvania z vašich procesov.
Základné dogmy LEAN manažmentu
V LEAN manažmente platí: „Náš zákazník, náš pán.“ Zákazník určuje čo je a čo nie je „hodnota.“ Konkretizuje, čo je dôležité a čo naopak dôležité nie je.
Štandardizácia – Definovanie AKTUÁLNEHO najlepšieho postupu. Zdokumentovanie znalosti a jej rozšírenie medzi všetkých, ktorí ju využijú na dosiahnutie vždy rovnakého výsledku.
Kontinuálne zlepšovanie – využívanie princípov PDCA (Plan, Do, Check, Act, – plánuj, implementuj, kontroluj, konaj) pri dosahovaní malých cieľov, ktoré sú implicitne orientované na zákaznícku požiadavku, respektíve na zefektívnenie tvorby hodnoty v systéme.
Eliminácia plytvania. Nikto z nás nie je natoľko bohatý, aby mohol naďalej plytvať tak, ako je tomu doteraz. Správnym využitím zdrojov, plánovaním, nastavením pravidiel a následnou štandardizáciou dokážeme nie len identifikovať plytvanie, ale aj určiť jeho zdroj a odstrániť ho.
Eliminácia plytvania
Predstavuje základný predpoklad lean thinking organizácií. V praxi sme neraz vystavení obrovskému tlaku vyvolanému neustálym zvyšovaním produktivity, efektívnosti a zároveň znižovania nákladov organizácie.
Vyrobiť viac, lacnejšie a kvalitnejšie ako konkurencia je nepísanou mantrou väčšiny podnikov. Teória je jednoduchá, no v realite sa rýchlo dostaneme do bodu, kedy je stále ťažšie a namáhavejšie definovať spôsoby ako daný cieľ dosiahnuť.
Riešenie sa pritom ponúka samé a vychádza z identifikácie aktuálneho stavu organizácie. Z toho vám dokážeme hneď v úvode spolupráce konkretizovať najdôležitejšie konštanty vplývajúce na váš úspech.
Lean definuje 3MU “tri veľké oblasti plytvania”
- MURA (nekonzistenciu)
- MURI (preťaženie)
- MUDA (práca, procesy, aktivity, ktoré nepridávajú hodnotu)
Zároveň LEAN poskytuje balík optimalizačných nástrojov a techník, ktoré sú nápomocné pri eliminácií týchto oblastí. Samotné nástroje vám však na implementáciu stačiť nebudú. Aby ste správne identifikovali plytvanie, je potrebné určiť koreňovú príčinu. Následne definovať rýchlu akciu pre jej okamžitú redukciu a získať tak čas pre tvorbu správnych nápravných opatrení.
Čo robíme?
- Identifikujeme hlavné zdroje plytvania vo vybranom procese, systéme
- Urobíme komplexný MUDA audit organizácie zameraný na highrunnery (najviac obrátkové produkty/služby)
- Naučíme vás správne identifikovať koreňové príčiny
- Spoločne prejdeme základy projektového riadenia, definície SMARTER cieľov, tvorby plánov a vyhodnotíme efektívnosť prijatých riešení
- Nastavíme správny trend procesom
- Kompletne zastrešíme definíciu QUICK WIN (konkretizácia rýchlych a finančne nenáročných riešení, ktoré napomôžu vášmu podnikaniu) alebo Vás naučíme, ako ich dokážete tvoriť vy samostatne
Benefity
- Jednoznačné pomenovanie pridanej hodnoty – toho, čo chce zákazník
- Určenie procesov, ktoré sa priamo zúčastňujú na vytváraní pridanej hodnoty – procesy, ktoré vytvárajú presne to, čo chce zákazník
- Definícia procesov, ktoré sú nevyhnutné pre tvorbu pridanej hodnoty – procesy, ktoré sú nevyhnutné pre vznik pridanej hodnoty i keď ju priamo nevytvárajú
- Pomenovanie plytvania – všetky ostatné procesy, činnosti, aktivity ktoré nesúvisia s tvorbou pridanej hodnoty môžeme nazvať plytvaním
Štandardizácia
Štandardizácia predstavuje elementárny nástroj lean thinking, ktorý odporúčame na základe našich skúseností uplatniť v kontinuálnom zlepšovaní organizácie. Štandardizovaná práca predstavuje jeden z najúčinnejších, žiaľ však aj jeden z najmenej používaných nástrojov lean-u. Pre uvedomelé spoločnosti, ktoré štandardizáciu využívajú, táto predstavuje unikátnu konkurenčnú výhodu. V spolupráci s nami ju môžete získať aj vy, stačí iba aktivovať kapitál, ktorý už vlastníte.
Dobre vytvorený štandard musí zohľadňovať jedinečnosť procesov organizácie! Hlavným cieľom tohto nástroja je dokumentácia alebo zhmotnenie aktuálneho najefektívnejšieho spôsobu pre realizáciu konkrétnych aktivít v konkrétnom priestore! Pod pojmom dokumentácia rozumieme vytváranie živej databázy znalostí vašej organizácie.
Kto potrebuje disponovať databázou znalostí? Každý! (Skúste si spomenúť, čo ste robili pred 10 dňami v čase od 09:30 do 9:35) V prípade, že nemáme činnosti zdokumentované, dochádza k postupnej strate znalostí a vytvára sa čo raz väčší priestor pre plytvanie. Nástroj, akým je štandardizovaná práca, vám navyše umožni nielen minimalizovať vplyv plytvania, ale aj správne identifikovať jeho koreňové príčiny.

Čo robíme?
- Spolupracujeme pri vytváraní prvotných postupov
- Implementujeme princípy štandardizovanej práce na vybranom pracovisku, systéme, postupe, v spolupráci s vlastníkom procesu, ktorý bude následne zodpovedný za riadenie implementácie riešenia v celej vašej organizácii
- Koordinujeme riadenie vybraných etáp “života nástroja” – odborná podpora pre váš tím alebo vlastníka procesu štandardizácie
- Poskytujeme support pri implementácii nástroja.
- Využívame know how od odborníkov z iných organizácií, ktoré využívajú princípy štandardizovanej práce
- Zefektívňujeme aktuálne postupy kontroly a ich prepojenie s princípmi LEAN
- Nastavujeme znalostnú databázu organizácie – navrhneme interný systém vzdelávania
Benefity
- Zmenšovanie premenlivosti procesov a znižovanie nákladov
- Zvýšenie produktivity
- Optimalizácia cyklických časov pre jednotlivé operácie
- Prevencia pre viazanie finančného kapitálu do výsledkov nadvýroby
- Výroba vysokokvalitných produktov v každom mieste procesu
- Zníženie výrobných, prevádzkových nákladov
- Optimalizácia LEAD time - odstránenie zdrojov neplánovaného prerušenia procesov
- Zrýchlenie procesov prestavby, zaškolenia nových zamestnancov, výroby výrobkov
- Výrobok alebo služba, ktoré tvoria váš biznis, budú vždy rovnaké, bez ohľadu na to, ktorý zamestnanec na výstupe pracoval
- Zlepšenie pracovnej morálky a sebamotivácie zamestnancov
- Bezpečnejšie pracovné prostredie
- Zefektívnenie komunikačných tokov
- Vytvorenie základného zdroja informácií pre tvorbu inovácií
- Zabezpečenie minimalizácie vzniku abnormalít alebo nezhôd v interných procesoch
- Zvýšenie spokojnosti zákazníkov
- Redukcia plytvania a rozvoj kreativity
Proces kontinuálneho zlepšovania
Podnikateľské zlepšenia sa vo všeobecnosti zameriavanú nielen na finálny produkt, ale rovnako tak aj na zlepšovanie kvality, bezpečnosti a spokojnosti všetkých zainteresovaných strán od stakeholderov cez zamestnancov až po zákazníkov a okolie podniku. Na trhu neexistuje organizácia, ktorá si môže dovoliť stagnovať. Schopnosti vyjadrené formou správnej identifikácie oblastí pre zlepšenie, formulácií riešení a v ideálnom prípade aj merania ich dopadu sú kľúčovým faktorom rozhodujúcim o úspechu organizácie na konkurenčnom trhu.
Vďaka svojim koreňom vo výrobe je proces kontinuálneho zlepšovania metódou, ktorá sa snaží neustále hľadať príležitosti pre zabezpečenie plynulého toku hodnoty v organizácii. Zahŕňa hodnotenie súčasných procesov, výrobkov a služieb. Cieľom je zabezpečiť, aby sa maximalizovali aktivity s pridanou hodnotou a minimalizovalo plytvanie.
Dôležité je uvedomiť si, že sa nejedná len o jednorazovú aktivitu, ale o neustále aktívnu súčasť všetkých prebiehajúcich činností v organizácií. Cieľom všetkých aktivít je dosiahnutie úrovne excelentnej organizácie a podnikania, ktoré má nulové plytvanie.
Proces kontinuálneho zlepšovania je nutné vnímať ako novú filozofiu organizácie a nie ako niečo, čo by ste mohli skúsiť raz. Napriek tomu, že sa postupne stane neoddeliteľnou súčasťou všetkých aktivít, ktoré realizujete je potrebné mať neustále na zreteli, že si stále vyžaduje stratégiu a živú metodiku opisujúcu overenie vplyvu implementovanej inovácie a vplyv tejto zmeny na celkovú organizáciu.

Čo robíme?
- Spolupracujeme s vami na vytváraní prostredia, ktoré je schopné zabezpečiť, podporovať a udržať proces trvalého zlepšovania vašej organizácie
- Realizujeme znalostné tréningy jednotlivých nástrojov kontinuálneho zlepšovania priamo u vás
- Poskytujeme rozsiahlu odbornú znalosť obohatenú o osobné skúsenosti s obdobnými implemtáciami nie len v národných, ale aj nadnárodných organizáciách
- Aktívne koordinujeme jednotlivé kroky, ktoré súvisia s konkrétnou fázou implementácie vybraného nástroja zabezpečujúceho kontinuálne zlepšovanie vašej organizácie
- Využívame zdieľané know how LEAN organizácií, ktoré sme získali na základe našej doterajšej praxe
Benefity
- Dobrovoľná, samostatná aktivácia vlastných zdrojov organizácie pre účely optimalizácie
- Optimalizácia zameraná na organizáciu ako celok, vníma obmedzenia, ktoré nemusia byť na úrovni oddelenia viditeľné
- Okamžite viditeľný vplyv zmeny, pretože proces kontinuálneho zlepšovania uprednostňuje malé ciele, ktoré motivujú definovať nové, pred tými, ktoré sú dlhodobé a domotivujú implementátorov svojou časovou a obsahovou náročnosťou
- Zlepšenie pružnosti výroby
- Eliminácia plytvania na jednotlivých pracoviskách
- Tvorba znalostnej databázy organizácie
- Zvyšovanie zisku
- Znižovanie výrobných nákladov
- Optimalizácia priestorov potrebných pre výrobu
- Optimalizácia logistických procesov internej aj externej logistiky