Aktuálne prebiehajúca štvrtá vlna priemyselnej revolúcie, Industry 4.0. transformuje svet od jeho základov. Mení sa spôsob nazerania na pracovné pozície, výrobu, podporné procesy, či využívanie dát. Technológie ako Internet vecí, Big Data a Artificial Intelligence ovplyvňujú hlavné priemyselné organizácie a následne aj pracovné pozície, resp. realizáciu konkrétnych (ne)výrobných operácií. Elementárna relácia, ktorá sa mnohým z nás vizualizuje v súvislosti s I4.0 je, že zmena sa týka hlavne vybavenia strojového parku, budovania sofistikovaných databázových systémov, alebo implementácie monitorovacích riešení “real time.” V podstate je to tak. Zmena sa týka HLAVNE spôsobu využívania aktuálneho zariadenia, potreby inštalácie nových technológií, budovania efektívnej platformy pre ich riadenie (stroj-dáta-zber-kategorizácia-analýza-vyhodnotenie-rozhodnutie-stroj) a využívania komplexných riešení zameraných efektívne využívanie zdrojov organizáciách. Čo však potrebujú organizácie zmeniť súbežne s technológiou?
Presne tak, systém vzdelávania. V odbornej literatúre sa stretávam s označením Education 4.0, ktorého korene majú siahať do školského edukačného systému a smerovanie, rozvoj “prvých výhonkov” ostáva na kooperácií zamestnanec, zamestnávateľ, trh. Avšak v tomto prípade sa jedná o ideálny postup. Nemôžeme zabudnúť na zamestnancov, ktorí stoja pri zrode I4.0, tých, ktorí nemali šancu pripraviť sa počas štúdia, tých, ktorí sú možno aktuálne najviac neistí, pretože nevedia ako bude vyzerať ich budúcnosť. U týchto zamestnancov sa vyžaduje aktualizácia a zvýšenie úrovne zručností a vedomostí tak, aby zodpovedali novovytvoreným pracovným úlohám. Práve z uvedeného dôvodu je revolúcia vo vzdelávaní nevyhnutná! Jej hlavným cieľom dať šancu zamestnancom využiť príležitosti, ktoré vznikajú s príchodom nových technológií.
Education 4.0, alebo aj vzdelávanie 4.0 stojí má svoje základy definované dodržiavaním nasledujúcich pravidiel, ktoré zároveň tvoria aj jeho základné piliere. Hovoríme, že vzdelávanie 4.0:
- zohľadňuje potreby Industry 4.0
- umožňuje zamestnancom adaptovať sa na prácu s novými technológiami a preskúmať možnosti, resp. benefity, ktoré z nej vyplývajú,
- využíva potenciál digitálnych technológií, open-sourced content a personalizovaných údajov tohto globálne prepojeného a technologicky riadeného sveta.
- vytvára plán vzdelávania, ktorý (ako sme si už vyššie uviedli), začína v rámci edukácie na školách a siaha až po vzdelávanie zamestnancov na pracovisku.
Aké nástroje, techniky a spôsoby realizácie vzdelávanie zamestnancov sú teda najvhodnejšie pre ich prípravu pre I4.0? Predsa tie, ktoré podobne ako vzdelávanie 4.0 zohľadňujú potreby I4.0 a teda jedná sa o nový spôsob nazerania na rozvoj zamestnancov a ľudského kapitálu ako takého. Kde začať? V prvom rade je nutné definovať cieľ a vypracovať plán (spolu s alternatívnymi krokmi) činností pre jeho dosiahnutie. V rámci plánu nezabudnúť definovať úlohu, priestor a zodpovednosť za vzdelávanie.
Upozornenie: Váš plán 4.0 nemusí imanentne začať s implementáciou nových technológií. Osobne odporúčam zbaviť sa aktuálneho plytvania v procesoch a vyťažiť z nich maximum a až následne sa zamerať na inovácie.
Úloha a priestor určujú formu a spôsob akými prebieha vzdelávanie. Zodpovednosť za vzdelávanie následne prerozdeľuje edukatívne obsahy medzi zamestnancov, zamestnávateľov a trh.
Education 4.0 nepredstavuje len novú cestu ako vzdelávať zamestnancov. Ide o nový typ konkurenčnej výhody na pracovnom trhu, preto netreba podceňovať procesy samovzdelávania!
V poslednej časti článku chcem s Vami zdieľať pár tipov, ktoré dokážu efektívne odštartovať Vaše vzdelávanie 4.0:
- Online vzdelávanie a zohľadnenie diverzity účastníkov – tréning zamestnancov nemusí byť imanentne uskutočnený v priestoroch externej organizácie, alebo v pevnom čase vzdelávacej organizácie. Môže prebiehať kedykoľvek a kdekoľvek. Výhodou nástrojov a aplikácií online vzdelávania je, že umožňuje prispôsobiť prijímateľovi tempo s ohľadom na prezentované informácie. Takýmto spôsobom odporúčam realizovať hlavne odborné vzdelávanie poskytujúce základnú databázu pre nasledujúcu prácu. Zároveň by malo byť vždy kombinované s praktickými typmi vzdelávacích aktivít.
- Projektové vzdelávanie – predstavuje praktickú formu vzdelávania. V stručnosti sa jedná o vzdelávanie počas realizácie pilotného projektu. Školiteľ/Konzultant zastáva pozíciu koordinátora činností, pomáha s vypracovaním štandardov a implementuje základy metodiky spolu s projektovým teamom, ktorého členov takýmto spôsobom “vychováva” pre pokračovanie implementácií v rámci celej organizácie. Dôležité je, aby tento proces vzdelávania zahrňoval okrem metodiky implementácie nástrojov optimalizácie, aj priestor pre nasledujúce kroky vzdelávania v organizácií (kto bude zodpovedný za vypracovanie plánu zaškolenia nového zamestnanca, ako bude prebiehať rozvoj znalostí zamestnancov v tejto oblasti, akým spôsobom reflektuje motivačný systém úroveň znalostí zamestnancov z danej oblasti a pod.).
- Zážitkové vzdelávanie – v časoch realizácie zmien sa zamestnanci často stávajú obeťami stresu, ktorí negatívne vplýva aj na ich schopnosť prijímať nové znalosti. I4.0 je zmenou samou o sebe. Technológie vznikajú exponenciálnym tempom. Z každej strany vznikajú nové apely na nutnosť zmeny kvalifikácie. Zamestnancov nesieme dohnať do kúta, aby rezignovali. Potrebujeme im preniesť vzdelávanie, ktoré prostredníctvom zábavných a zážitkových činností poukáže na hlavné prínosy, ktoré prinesie zmena pre nich. Teda nie len pre organizácia, ale hlavne PRIAMO PRE ĽUDÍ, ktorí v nej pracujú.
Vo svojej odbornej praxi sa venujem tvorbe rôznych LEAN games, ktoré jednoduchým spôsobom dokážu vysvetliť metodiku a výhody vyplývajúce zo správnej implementácie a dodržiavania základných zásad LEAN nástrojov. Avšak “gaming” ako taký je možné realizovať nie len pre vysvetlenie postupov, metodík a výhod vyplývajúcich z implementácie nástrojov LEAN manažmentu. V jeho zmysle sa snažím realizovať takmer každý poskytnutý tréning, či sa jedná o školenie FMEA, APQP, alebo definovanie koreňových príčin, vždy vytváram priestor pre pochopenie prezentovaného obsahu formou hry, ktorá stiera diverzitu schopností adresátov prijať, vyhodnotiť a zužitkovať prezentované informácie.
Dôležité je zmeniť spôsob vzdelávania a učenia, a takýmto spôsobom pripraviť zamestnancov (optimálne študentov) na budúcnosť. Aktuálne žijeme v dobe, kedy máme možnosť byť svedkami tejto zmeny a zároveň máme čas začleniť ju do životov našich organizácií, a následne sa posunúť smerom k progresívnemu, intelektuálnemu, znalostne orientovanému svetu pripravenému na budúcnosť.
Spojte sa so mnou petra.meliskova@gmail.com a ja sa vám ozveme hneď, ako to bude možné. Počas svojej dlhoročnej praxe v automotive a strojárenskom priemysle, som zistila, že dôležité je eliminovať plytvania a až následne budovať nové zmeny. Venujem sa hlavne oblasti projektového a zážitkového vzdelávania pre Lean manažment, optimalizáciu procesov výroby a jej podporných oblastí (ako napríklad FMEA, QRQC, APQP/PPAP, 5S, QuickWin Projekty, a rôzne iné).