raeda.skraeda.skraeda.sk
Zdokonaľujeme podnikové DNA
info@raeda.sk
0902 389 121

Kanban a kaizen – účinné nástroje LEAN manažmentu

Kaizen

Cieľom LEANu nie sú zložité a náročné riešenia, ktoré je možné dosiahnúť len pomocou ťažkej práce a enormného úsilia. Cieľom LEANu je vytvorenie funkčného systému, ktorý smeruje k dokonalosti pomocou využívania aktuálneho kapitálu, materiálnych zdrojov a ľudskej kreativity.

KANBAN – riadenie výroby pomocou ťahu

KANBAN metodika

KANBAN odporúčame implementovať všade, kde nie je možné vytvoriť priamy tok materiálu, procesov napr. z dôvodu, že procesy sú od seba príliš vzdialené v priestore alebo priebežné doby jednotlivých operácií sú značne rozdielne.

Priebeh KANBAN systému si môžeme popísať nasledovne:

  • Kanbany v obmedzenom počte obiehajú medzi nasledujúcim (montáž) a predchádzajúcim (výroba dielov) výrobným procesom.
  • KANBAN je predmet (väčšinou karta) alebo signalizácia, ktorá označuje, že poistná zásoba sa dostala pod svoju kritickou úroveň a treba ju doplniť.
  • KANBAN môžeme implementovať v každom procese, ktorý je závislý od požiadavky zákazníka..
Benefity implementácie KANBAN
  • Redukcia zbytočných nákladov na výrobu – vyrobí sa len toľko, koľko žiada zákazník.
  • Univerzálne použitie metodiky pre akýkoľvek systém, operáciu.
  • Vhodný, vizuálne prehľadný nástroj, ktorý ponúka jednoduché zorientovanie sa pre dočasných/stálych členov tímu, ale i dočasné a trvané tímy.
  • Ponúka agilný spôsob práce s priebežnými dodávkami a nepotrebuje pevne stanovené šprinty.
  • Funguje s minimálnou réžiou. Nepotrebuje žiadne dogmatické zavedenie nových rolí alebo artefaktov.
  • Nepotrebuje zvláštnu prípravu – dá sa s ním začať ihneď ako sa preň rozhodnete.

KAIZEN - Opýtaj sa ludí, ktorí to robia!

Nástroj pre maximalizáciu potenciálu vašej organizácie pomocou aktivácie vlastných zdrojov

Kaizen je nepretržitá činnosť, realizovaná na nepretržitej báze, s cieľom generovať výsledky, ktoré svojou povahou prevyšujú jednoduché zvyšovanie produktivity. Je to aj proces, ktorý ak sa vykoná správne, humanizuje pracovné prostredia, zníži nadmernú ťažkú prácu (“muri”) a učí ľudí, ako uskutočňovať pokusy na ich práci s použitím vedeckej metódy a ako sa naučiť rozlíšiť a odstrániť plytvanie v podnikových procesoch.

  • Účinný KAIZEN spoznáme podľa kooperácie troch kľúčových princípov:
    uvažovanie o procese aj o výsledkoch (nielen o výsledkoch), takže sú zachytené postupy vedúce k dosiahnutiu výsledku;
  • celostné uvažovanie o celom procese, nielen o momentálnom pohľade, v záujme predídenia vytvárania nedostatkov v iných častiach procesu;
  • učenie – nie kritické, nie hľadajúce vinníka (lebo obviňovanie je plytvanie), skôr analytické, umožňujúce znovuoveriť domnienky, ktoré sa ukazujú vo výsledku aktuálneho procesu.

Päť základných elementov Kaizen

  • Tímová práca
  • Osobná disciplína
  • Vysoká morálka
  • Krúžky kvality
  • Zlepšovacie návrhy
Benefity Implementácie KAIZENu
  • Prináša zlepšenie a zdokonalenie aj bežných, operatívnych činností, úkonov, postupov.
  • Maximalizuje potenciál vlastných zdrojov.
  • Motivuje zamestnancov a prináša im pocit priamej zodpovednosti za výsledok, resp. výsledné zlepšenie procesov.
  • Kaizen svojou filozofiou podporuje zapojiteľnosť pracovníkov do zlepšovania (každý môže podať kaizen), ako aj rozvoj pocitu vlastníctva procesov.
  • Kaizen sa snaží zlepšiť proces, je aplikovateľný vo všetkých oblastiach ľudskej činnosti. Nie je určený výhradne pre výrobné procesy.
  • Vedie k systematickej práci, orientácii na fakty a kontrole dosahovaných cieľov.