Cieľom LEANu nie sú zložité a náročné riešenia, ktoré je možné dosiahnúť len pomocou ťažkej práce a enormného úsilia. Cieľom LEANu je vytvorenie funkčného systému, ktorý smeruje k dokonalosti pomocou využívania aktuálneho kapitálu, materiálnych zdrojov a ľudskej kreativity.
KANBAN – riadenie výroby pomocou ťahu
KANBAN metodika
KANBAN odporúčame implementovať všade, kde nie je možné vytvoriť priamy tok materiálu, procesov napr. z dôvodu, že procesy sú od seba príliš vzdialené v priestore alebo priebežné doby jednotlivých operácií sú značne rozdielne.
Priebeh KANBAN systému si môžeme popísať nasledovne:
- Kanbany v obmedzenom počte obiehajú medzi nasledujúcim (montáž) a predchádzajúcim (výroba dielov) výrobným procesom.
- KANBAN je predmet (väčšinou karta) alebo signalizácia, ktorá označuje, že poistná zásoba sa dostala pod svoju kritickou úroveň a treba ju doplniť.
- KANBAN môžeme implementovať v každom procese, ktorý je závislý od požiadavky zákazníka..
Benefity implementácie KANBAN
- Redukcia zbytočných nákladov na výrobu – vyrobí sa len toľko, koľko žiada zákazník.
- Univerzálne použitie metodiky pre akýkoľvek systém, operáciu.
- Vhodný, vizuálne prehľadný nástroj, ktorý ponúka jednoduché zorientovanie sa pre dočasných/stálych členov tímu, ale i dočasné a trvané tímy.
- Ponúka agilný spôsob práce s priebežnými dodávkami a nepotrebuje pevne stanovené šprinty.
- Funguje s minimálnou réžiou. Nepotrebuje žiadne dogmatické zavedenie nových rolí alebo artefaktov.
- Nepotrebuje zvláštnu prípravu – dá sa s ním začať ihneď ako sa preň rozhodnete.
KAIZEN - Opýtaj sa ludí, ktorí to robia!
Nástroj pre maximalizáciu potenciálu vašej organizácie pomocou aktivácie vlastných zdrojov
Kaizen je nepretržitá činnosť, realizovaná na nepretržitej báze, s cieľom generovať výsledky, ktoré svojou povahou prevyšujú jednoduché zvyšovanie produktivity. Je to aj proces, ktorý ak sa vykoná správne, humanizuje pracovné prostredia, zníži nadmernú ťažkú prácu (“muri”) a učí ľudí, ako uskutočňovať pokusy na ich práci s použitím vedeckej metódy a ako sa naučiť rozlíšiť a odstrániť plytvanie v podnikových procesoch.
- Účinný KAIZEN spoznáme podľa kooperácie troch kľúčových princípov:
uvažovanie o procese aj o výsledkoch (nielen o výsledkoch), takže sú zachytené postupy vedúce k dosiahnutiu výsledku; - celostné uvažovanie o celom procese, nielen o momentálnom pohľade, v záujme predídenia vytvárania nedostatkov v iných častiach procesu;
- učenie – nie kritické, nie hľadajúce vinníka (lebo obviňovanie je plytvanie), skôr analytické, umožňujúce znovuoveriť domnienky, ktoré sa ukazujú vo výsledku aktuálneho procesu.
Päť základných elementov Kaizen
- Tímová práca
- Osobná disciplína
- Vysoká morálka
- Krúžky kvality
- Zlepšovacie návrhy
Benefity Implementácie KAIZENu
- Prináša zlepšenie a zdokonalenie aj bežných, operatívnych činností, úkonov, postupov.
- Maximalizuje potenciál vlastných zdrojov.
- Motivuje zamestnancov a prináša im pocit priamej zodpovednosti za výsledok, resp. výsledné zlepšenie procesov.
- Kaizen svojou filozofiou podporuje zapojiteľnosť pracovníkov do zlepšovania (každý môže podať kaizen), ako aj rozvoj pocitu vlastníctva procesov.
- Kaizen sa snaží zlepšiť proces, je aplikovateľný vo všetkých oblastiach ľudskej činnosti. Nie je určený výhradne pre výrobné procesy.
- Vedie k systematickej práci, orientácii na fakty a kontrole dosahovaných cieľov.