raeda.skraeda.skraeda.sk
0902 389 121
info@raeda.sk
raeda.skraeda.skraeda.sk

LEAN manažment v praxi – nástroje a benefity

LEAN - nástroje a benefity
Cieľom LEANu nie sú zložité a náročné riešenia, ktoré je možné dosiahnúť len pomocou ťažkej práce a enormného úsilia. Cieľom LEANu je vytvorenie funkčného systému, ktorý smeruje k dokonalosti pomocou využívania aktuálneho kapitálu, materiálnych zdrojov a ľudskej kreativity.

Lean manažment

LEAN je filozofia, ktorá učí ako realizovať malé, postupné zmeny v procesoch s cieľom zlepšiť ich výkonnosť, rýchlosť, efektívnosť., dostupnosť a kvalitu.

Zameriava sa na postupné zmeny. Nie na rýchle invazívne zásahy do systémov. Postupným zdokonaľovaním môžeme nasmerovať organizáciu na cestu kontinuálneho zlepšovania.

LEAN neprichádza s drahými riešeniami. Prináša kapitál vo forme odstránenia plytvania z Vašich procesov.

Základné dogmy lean manažmentu:
  • Náš zákazník, náš pán. Zákazník je ten, ktorý určuje čo je a čo nie je „hodnota.“ Respektíve konkretizuje, čo je dôležité a čo naopak dôležité nie je.
  • Štandardizácia. Definovanie AKTUALNEHO najlepšieho postupu. Zdokumentovanie znalosti a jej rozšírenie medzi všetkých, ktorí ju potrebujú za účelom dosiahnutia vždy rovnakého výsledku.
    Kontinuálne zlepšovanie. Využívanie princípov PDCA (plan, do, check, act, – plánuj, implementuj, kontroluj, konaj) pri dosahovaní malých cieľov, ktoré sú maximálne orientované na zákaznícku požiadavku, resp. na zefektívnenie tvorby hodnoty v systéme.
  • Eliminácia plytvania. Nikto z nás nie je natoľko bohatý, aby si mohol dovoliť plytvať tak, ako je tomu doteraz. Správnym využitím zdrojov, plánovaním, nastavením pravidiel a následnou štandardizáciou dokážeme nie len identifikovať plytvanie, ale aj určiť jeho zdroj a odstrániť ho.

5S – poriadok, organizácia a čistota kdekoľvek

5S Metodológia

Jedná sa o účinný nástroj, ktorý vychádza z realizácie 5 krokov:

  • selektovať – kedy definujeme požiadavky procesu, následne triedime všetky zdroje tak, aby boli dostupné tie ktoré sú naozaj potrebné. Konkretizujú sa riziká, možné hrozby s ohľadom na zdravie zamestnancov a bezpečnosť procesu.
  • systematizovať – zdrojom, ktoré sme určili v prvom kroku určíme aktuálne najlepší priestor, v ktorom budú umiestnené.
  • stále čistiť – čistenie je forma kontroly. Určujeme kto je zodpovedný za čistenie. Vytvárame plány a základy štandardov čistenia.
  • štandardizovať – tvorba a odsúladenie štandardov 5S (priestor, pracovisko, kancelária, mítingová miestnosť, umiestnenie dokumentov na serveri,…), štandardov čistenia, štandardov pre umiestnenie čistiacich pomôcok,…
  • sebakontrola – implementácia 5S myslenia do rámcového aparátu spoločnosti. Prepojenie s aktuálnym systémom školenia, motivácie, odmeňovania.
Benefity ktoré vyplývajú z využitia nástroja
  • vedie k zvýšeniu efektívnosti jednotlivých pracovísk a zvyšuje potenciál dosahovania ich čiastkových cieľov,
  • čisté a organizované pracovisko zvyšuje motiváciu zamestnancov,
  • zlepšuje imidž organizácie
  • šetrí až 20 % času, ktorí doposiaľ zamestnanci trávili hľadaním správneho nástroja,
  • minimalizácia možnosti vzniku úrazov, zvýšenie BOZP zamestnancov,
  • 25 % úspora aktuálneho priestoru,
  • vedie k pocitu vlastníctva a zodpovednosti zamestnancov za proces a ním vygenerované výsledky,
  • vytvára efektívny vizuálny manažment, zefektívňuje procesy vizuálnej kontroly,
  • pomáha identifikovať jednoduché signály vedúce k často zložitým poruchám
  • čistenie je najefektívnešia forma kontroly!

SMED – rýchly a efektívny proces nábehu systému po zmene

SMED Metodológia

Metóda môže byť uplatnená v akomkoľvek systéme, ktorého parametre je potrebné z času na čas zmeniť, aby mohol efektívne fungovať (zmena typu výroby, príprava operačnej sály, vybavovanie klientskych požiadaviek na podporných centrách,…)

1. SMED vždy začína prvotným preskúmaním, kedy sa vytvorí videozáznam, pre jednoduchšiu identifikáciu parametrov, činností, abnormalít, hodnoty alebo plytvania, ktoré aktuálne obsahuje.

2. Analýzou videa rozdelíme jednotlivé aktivity do troch skupín

  • interné – musia byť realizované vtedy, keď je odstavená výroba, služba, účel, atď ide o výmenu formy na lise, čistenie operačnej sály, privolanie nového klienta,…
  • externé – činnosti, ktoré môžu byť pripravené skôr/realizované neskôr/alebo inými osobami a nie je nevyhnutné kvôli nim prerušiť tvorbu hodnoty (príprava foriem, čistenie foriem na lise, príprava chirurgických setov, nahrávanie požiadavky klienta do systému,…)
  • plytvanie – všetky ostatné činnosti, ktoré nesúvisia s hodnotou.

3. Optimalizácia zoradenia externých a interných aktivít. Definovanie optimálnych časov odľahčených o plýtvanie.

4. Zmena interných činností na externé a definovanie nových pravidiel

5. Štandardizácia, tréning a proces kontroly – postupné zaúčanie SMED vedúceho, SMED hlavných a doplnkových tímov, realizácia SMED auditov, zlepšovanie štandardov

Benefity ktoré vyplývajú z využitia nástroja
  • zefektívnenie pružnosti prevádzky,
  • nižšia výrobná cena jednotlivých produktov,
  • skrátenie reakčného času v prípade abnormality/zákazníckej požiadavky/akejkoľvek náhlej požiadavky na zmenu aktuálneho procesu,
  • eliminácia plytvania zdrojmi,
  • zmenšenie objemu zásob (financií v podobe materiálu) vďaka efektívnejšej reakcií na zmenu,
  • zvýšenie OEE strojového vybavenia, dostupnosti priestorov, počtu vybavených klientov,…
  • vytvorenie a implementácia jasných pravidiel, vďaka ktorým dokážu aj operatívny zamestnanci jednoducho rozoznať prioritné aktivity,
  • Optimalizácia využitia zdrojov v organizácií, presun aktivít zo zdrojov, ktoré sú zahltené na tie, ktoré majú menej aktivít. Zlepšenie celkového balancovania aktivít a komunikácie medzi jednotlivými oddeleniami.